Dolma & Sarma: Turkije op je bord

In een vorige blogpost trokken we op ontdekking naar Turkije en de heerlijk geurende Turkse keuken. 

We waagden ons aan een van de gerechten uit onze top 7. Nee, niet de lahmacun of Turkse pizza. Ook niet de adana kebab, maar wel de sarma en dolma. Sarma betekent opgerold, vrij vertaald, en dolma verwijst naar opgevuld. Druiven-, snijbiet-, spinazie-, kool- of bietenbladeren kunnen allemaal worden opgerold. Vul je liever op? Dan kun je je wagen aan biber Dolmasi (paprika), patlican dolmasi (aubergine), enginar dolmasi (artisjok) of een van de vele andere varianten.

Er bestaan honderden recepten. Vergeef ons dus de creatieve invulling die we aan deze topper uit de mezzeschotels gaven. We kozen voor een vegan recept met bulgur en maakten zowel sarma en dolma. Voor de sarma kochten we gepekelde druivenbladeren, voor de dolma courgette, tomaat, paprika en aubergine. De vulling bestond uit een bulgursalade met pistachenoten, dadels, olijven, tomaat en veel kruiden zoals komijn, koriander en de Turkse pul biber (Aleppo-pepers). 

Druivelaar in de tuin? Dan kan je druivenbladeren zelf pekelen. Pluk ze als ze niet te oud zijn (net niet meer lichtgroen), blancheer ze kort en verfris ze dadelijk onder ijswater. Doe ze dan in een pot of bokaal en zet de bladeren onder in een pekel van zout en water. Twee weken wachten en klaar is kees. 

Twee weken hadden we niet, dus kochten we de bladeren bij de Turkse winkel. 

Verder is het een beetje knutsel- en plooiwerk, maar voor de rest is het eenvoudig. Ze zijn perfect als bijgerecht of onderdeel van een grotere mezzeschotel. Vrij aan te vullen met Turkse pizza, Turks brood, sesamrollen, hummus, labneh en al die andere heerlijke creaties uit het Midden-Oosten. Smakelijk.

Recept: dolma en sarma met pittige bulgurvulling

  • Aantal: 20 à 25 stuks (de leftover bulgur is ideaal als lunch)
  • Materiaal: oven/kookpot
  • Duur: 30 minuten bereiden + 45 minuten in de oven

Ingrediënten

Bereiding

  • Doe de bulgur met het water en een snuif zout in een kookpot. Breng aan de kook, zet het vuur zachter en laat sudderen tot het meeste vocht verdampt is en de bulgur gaar is.
  • Rooster de specerijen (koriander, pul biber, paprikapoeder, oregano, komijn) in een pan zonder vetstof. Plet ze fijn in een vijzel of met de platte kant van een mes.
  • Rooster de pistachenoten in dezelfde pan. Hak grof. Ontpit de olijven en dadels en snij ze fijn. 
  • Meng de bulgur met de pistachenoten, dadels, kruiden en olijven.
  • Snij de look en sjalot fijn. Stoof ze aan in wat (Turkse) olijfolie. Voeg de tomatenpuree en tomatenblokjes toe. Verwarm en giet over de bulgur. Meng goed.
  • Blus de pan met 500ml water en een bouillonblokje.
  • Snij de courgette en aubergine in stukken van ongeveer 5 à 6cm. Hol ze uit. Dit gaat makkelijk met een pomme parisiennelepel. Snij het deksel van de paprika en verwijder de pitjes. 
  • Vul de groenten op met de bulgursalade. Zet ze tegen elkaar in een ovenschaal en giet er de bouillon bij tot ze half onder staan.
  • Liever een sarma? Leg dan een druivenblad op jouw werkblad. Lepel een beetje bulgursalade in het midden van het blad. Vouw eerst de zijkanten over de bulgur en rol het dan strak op. Leg de rolletjes naast elkaar in een ovenschaal. Snij de citroen in partjes en verdeel over de rolletjes.
  • Breng 500ml water aan de kook met een bouillonblokje en giet dit over de rolletjes.
  • Verwarm de oven voor op 150°C. Gaar de druivenbladrolletjes en de dolma ongeveer 30 à 40 minuten in de oven. Leg eventueel een deksel of wat aluminiumfolie op de groenten zodat ze niet verbranden.
  • Serveer de groenten of rolletjes op een mooi bordje. Lekker met wat extra yoghurtsaus of verkruimelde feta.

Smakelijk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Menu